FANDOM

722d554288778c42e67ec058d950b1cf3365

Tunel

Napęd tunelowy wytwarza sztuczny tunel podobny do tego używanego przez Gwiezdne Wrota, ale z tą właściwością że tunel nie wymaga obiektów kontrolnych na obu jego końcach bo tunel ten jest podtrzymywany przez sam statek podróżujący przez niego(tworzy i podtrzymuje pewien jego odcinek na "bieżąco". Ponieważ podczas podróży statek np.Atlantis jest chroniony przed próżnią wewnątrz tunelu przez osłonę, nie ma potrzeby do dekonstrukcji/rekonstrukcji cząstek podróżującego nim obiektu na jego końcach jak w standartowych wrotach. Napęd pozwala na odbywanie podróży między galaktykami lub wewnątrz niej we względnie minimalnym czasie. Jednakże technologia ta została poniekąd prawie zarzucona przez Pradawnych ze względu na jej niestabilność, astronomiczne zużycie energii, a także złożoność obliczeń niezbędnych do jej w miarę bezpiecznego używania które jeśli zawiera choćby najmniejszą nieścisłość powoduje natychmiastową anihilację statku spowodowaną efektem wytwarzanym przez ten napęd). Radek Zelenka był w stanie ukończyć obliczenia Rodneya McKaya w celu wykonania skoku na Ziemię po tym jak napęd podprzestrzenny(HyperDrive) Atlantis uległ awarii na skraju Drogi Mlecznej. (SGA: "Enemy at the Gate" Napęd tunelowy - w odróżnieniu od napędu podprzestrzennego(hyper drive) który tylko 'zawija' zwykłą przestrzeń(popularna analogia do odcinka linii narysowanego na kartce papieru z zaznaczonymi punktami A i B, które po wygięciu kartki dzieli krótsza odległość niż ta na wyprostowanej kartce - i choć to dość poglądowy przykład to oczywiście nie jest on miarodajny-zaginanie przestrzeni np. w pobliżu osobliwości polega na oddziaływaniu pól sił względem siebie a nie na geometrii) - a na utworzeniu tzw. struny innowymiarowej (w postaci tunelu wormhole-analogia czasoprzestrzeń w postaci powierzchni jabłka a robak wydrążył w jego środku tunel) w którym zostaje utworzony (a raczej uaktywniony inny wymiar) który "omija" zwykłą przestrzeń a tym samym jej podstawowe trzy wymiary-czas jest ich funkcją czyli także potencjalnym wymiarem).

A to przedstawienie (uwaga nie będące odzwierciedleniem właściwej teorii strun) koncepcji X wymiarów:Edytuj

YouTubeEdytuj